Eén van de speerpunten van "goed zakelijk verzekeren" is preventie. Daarom is preventie vast onderdeel van ons advies! Gaat het om het verzekeren van "verzuim" of het verzekeren van een bedrijfscomplex of groot wagenpark? Wij besteden altijd intensief aandacht aan preventie. Want met de juiste preventiemaatregelen is verzekeren gemakkelijker en zijn kansen op schade kleiner! Dit resulteert vaak rechtstreeks in lagere premies.
Klimaatverandering en nieuwe technologieën zorgen voor steeds meer schade aan bijvoorbeeld huizen, bedrijfsgebouwen en voertuigen. Dit maakt verzekeren duurder en sommige risico's dreigen zelfs onverzekerbaar te worden. Daarom werken wij aan preventie en het voorkomen van schade. Want als schade niet ontstaat, hoef je die ook niet te herstellen. En dat scheelt veel leed, tijd en geld. Daarmee worden bedrijfsstagnatie en rompslomp voor jou beperkt.
Duurzaamheid en klimaat zijn belangrijke factoren in de verzekeringsbranche. Wat kun jij doen om het risico op stormschade, droogte of juist wateroverlast te voorkomen? Want extreem weer zorgt voor steeds meer schade. Om het verzekeren van klimaatschade betaalbaar en verzekerbaar te houden is preventie steeds belangrijker.
Wil jij weten welke preventie voor jouw bedrijf effectief is? Vraag ons om advies.
In een duurzame wereld zijn mens, economie en milieu met elkaar in evenwicht. Grote onderwerpen op het gebied van duurzaamheid zijn voor verzekeraars op dit moment verantwoord beleggingsbeleid, het terugdringen van CO2 uitstoot een een veilige energietransitie. Het is een enorme opgave om schadelijke CO2-uitstoot terug te dringen conform het Parijsakkoord. Als ondernemer / producent heb je dagelijks te maken met de afspraken die over CO2 gemaakt zijn en de regelgeving hierover raakt ook jouw bedrijf. Denk maar even aan het productieproces en het gebruik van jouw wagenpark. Het moet allemaal duurzaam en minder vervuilend. Wij zullen jou hierbij helpen met goede adviezen op ons vakgebied.
Duurzaam herstel gaat de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Eind 2024 moet duurzaam herstel de gebruikelijke praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Onder duurzaam herstel valt het repareren van schade met minimale impact op het milieu en maximale efficiëntie, waarbij sterk wordt gestimuleerd op verminderde CO2 uitstoot in het afhandelingsproces. Het gaat niet alleen om schadeherstel, maar ook om het gebruik van milieuvriendelijke materialen, het verminderen van afval en het behouden van de kwaliteit en waarde van de voorwerpen. Door duurzaam te herstellen draag jij bij aan een groene toekomst.
Stel, de premie van je wagenpark verzekering gaat elk jaar omhoog. De schadefrequentie is fors en de lease- of verzekeringsmaatschappij hebben al aangegeven dat deze frequentie omlaag moet. Dit zijn signalen dat als je niet in actie komt de "rode lampen" gaan branden. De gevolgen daarvan zijn duur en wil je voorkomen.
Als je de schadefrequentie in je wagenpark efficiënt verlagen wilt, zijn daar hulpmiddelen voor: rijvaardigheidstraining, telematica, rijhulpsystemen, camera's en dashcams.
Schadepreventie gaat echter met name over gedragsverandering. Wil je dit een succes laten worden? Dán moet je aan meerdere knoppen draaien.
Je kunt de vraag stellen: is de traditionele benadering van brandveiligheid achterhaald?
Om te beginnen is het goed te zeggen dat je als eigenaar of gebruiker van een gebouw verantwoordelijk bent voor de brandveiligheid. Het gebouw moet minimaal voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Alle bouwwerken in Nederland moeten voldoen aan het Bouwbesluit 2012, dat voorschriften heeft voor verschillende onderwerpen gerelateerd aan de bouw en gebruik van het gebouw, waaronder brandveiligheid. In het Bouwbesluit staat niet centraal de eventuele schade of continuïteit van een organisatie.
De gemeente speelt hierin een belangrijke rol en schakelt, als bevoegd gezag, vaak de brandweer in als adviseur. Daarnaast heeft de eigenaar/gebruiker van het gebouw te maken met verzekeraars. Het belang van verzekeraars is meer gericht op schadebeperking waardoor hun benadering van brandveiligheid anders is.
Uiteindelijk gaat het om de beheersing van de aanwezige risico's, per gebouw of per organisatie. Scharenborg ondersteunt jou met de juiste deskundigen om alle risico's te inventariseren en met dat inzicht kunnen we verschillende oplossingen inzetten.
Meer weten over preventie? Bel ons voor goed advies!
Een belangrijke basis voor zakelijke brandverzekeringen zijn inspectierapporten. Deze rapporten variëren, afhankelijk van verzekeraars en het specifieke type verzekering. Vaak is een inspectierapport een gedetailleerde evaluatie van het risico op brand en de algehele veiligheid. De rapporten vormen een belangrijk onderdeel van het inkooptraject van een verzekeringsproduct. Onze ervaring leert, dat hier veel aandacht aan besteed moet worden. Zonder de juiste rapportage en verslaglegging is er misschien nog dekking, maar met een correcte en volledige rapportage zijn er mogelijkheden tot verbetering in voorwaarden, clausules en (premie)kosten. De verzekeraar kan een inspectierapport opmaken, maar er zijn ook onafhankelijke partijen die dit kunnen doen.
Het doel is om verzekeraars goed inzicht te geven in het brandrisico en om eventuele tekortkomingen en gebreken in kaart te brengen die verhoogd brandgevaar opleveren. Het inspectierapport kan aanbevelingen bevatten voor risicovermindering of verbeteringen die nodig zijn om de dekking te krijgen, te behouden of uit te breiden en premie op een positieve manier te beïnvloeden. Scharenborg bedrijfsverzekeraars begeleidt inspecties en zorgt voor korte lijnen tussen alle belanghebbenden voor het meest efficiënte verzekeringsproduct.
De deskundige beoordeelt bouwmaterialen en constructiemethoden en algemene brandveiligheid van een gebouw. Dit omvat het controleren van de brandwerendheid van wanden, vloeren en plafonds.
De elektrische bedrading en apparatuur worden geïnspecteerd om ervoor te zorgen dat deze voldoen aan de geldende veiligheidsnormen. Dit omvat controle van de belasting, aarding, beveiligingsinrichtingen en mogelijke risico’s op kortsluiting of oververhitting.
De verwarmingsinstallatie, zoals boilers, radiatoren of verwarmingsketels worden gecheckt om ervoor te zorgen dat ze correct zijn geïnstalleerd en goed zijn onderhouden om het brand risico te verminderen
Het rapport kan aanbevelingen bevatten voor eventuele verbeteringen van de aanwezige brandblusapparatuur ende effectiviteit ervan.
Nooduitgangen, noodverlichting, vluchtroutes, rookmelders worden gecontroleerd of ze correct zijn geïnstalleerd, goed functioneren en voldoen aan geldende voorschriften
Onderdeel van een rapport zijn ook factoren die het brandrisico kunnen vergroten, zoals brandbare materialen ,opslag van gevaarlijke stoffen of mogelijke bronnen van ontsteking.
Wil je meer weten over inspectierapporten of zakelijk verzekeren?
Neem dan contact op met Herbert den Ouden.
Jij hebt vertrouwen in ons en wij garanderen dat we jouw verzekeringspakket zorgvuldig samenstellen.
Taxatie is vast onderdeel van ons advies. In een taxatierapport wordt de exacte waarde van jouw bedrijfseigendommen vastgelegd. Die informatie wordt opgenomen in de polis.
Veranderingen bij een onderneming kunnen invloed hebben op verzekeringen! Regelmatig contact blijft essentieel.
Je moet er toch niet aan denken dat je in de financiële problemen komt door het ontbreken van een taxatierapport of een verkeerde waardering van je inventaris of bedrijfspand? Het kan je zomaar overkomen. Maar liefst 60% van de Nederlandse ondernemers is namelijk onderverzekerd. Met een verzekeringstaxatie door een deskundige voorkom je narigheid bij schade.
Een onafhankelijke en objectieve taxatie van bedrijfsinventaris of bedrijfspand kan vervelende discussies met verzekeraars bij schade voorkomen. Belangrijk onderdeel bij schade-afhandeling is namelijk het indemniteitsbeginsel. Dit houdt in, dat de verzekering niet mag leiden tot uitbetaling van een hoger bedrag dan dat de werkelijke schade was. Laat je vooraf taxeren, dan krijg je gegarandeerd de getaxeerde waarde uitgekeerd bij schade.
Weet je wat de herbouwwaarde is van jouw onroerend goed? In de praktijk wordt deze vaak te laag ingeschat, of is de historische aankoopwaarde als uitgangspunt genomen. Soms wordt de waarde overschat. Dan betaal je teveel premie. Deskundige taxateurs helpen je graag bij een juiste (her)waardering van jouw onroerend goed.
Wat is jouw bedrijfsinventaris eigenlijk waard? Of belangrijker: welk bedrag is nodig als je deze moet vervangen? Met een taxatie van jouw inventaris ben je zeker dat je bij schade voldoende schadevergoeding ontvangt. Zodat je een nieuwe inventaris kunt aanschaffen.
Jouw eigendommen worden door taxateurs in detail vastgelegd en getaxeerd op basis van de nieuwwaarde/vervangingswaarde. Deze bedragen zijn bindend en worden bij schade gegarandeerd uitgekeerd. Een geruststellende gedachte. Vergeet hierbij niet ook het huurdersbelang te laten taxeren wanneer je een gebouw huurt.
Taxatie hiervan is een andere specialisatie en vereist specifieke kennis en certificering. Wij begrijpen natuurlijk, dat jij dit goed geregeld wilt hebben. Daarom werken wij nauw samen met betrouwbare specialisten.
Denk aan taxatie van kunstvoorwerpen, schilderijen, horloges en andere sieraden of een collectie zeldzame oldtimers.
Heb je een vraag?
Neem direct contact op met onze zakelijke acceptant.